Kome je do morala u politici, neka ide u NSPM

O tzv. levim i desnim skretanjima

Komentari (44) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 petak, 30 mart 2012 09:55
Sava Savanović
Kako "krize" nastaju?
Pa neko "skloni" pare iz platnog prometa neke teritorije.
Kako su ljudi to počeli da nazivaju pravim imenom, neko se setio da "profesori" tu tematiku "stručno" obrade.
Godine 1929. "desila se kriza".
Godine 1933. nekome je "preporod pao sa neba".
Evropa 2011. opet ima istu priču.
Preporuke:
25
1
2 petak, 30 mart 2012 10:18
svetlana
odlican, brz, jasan odgovor i predlog. Za svaku pohvalu.
Preporuke:
32
0
3 petak, 30 mart 2012 10:53
Ružičasti panter
Ukoliko zanemari problem raspodele dohodaka i moći, ekonomska nauka ništa ne objašnjava.A ukoliko uključi probleme raspodele i moći onda nužno postaje ideologizirana ili bar mora da se osloni na neki vrednosni sistem.
Preporuke:
29
0
4 petak, 30 mart 2012 12:49
Evo kako izgleda 2011. po londonskom Ekonomistu
2011 revisited Charting the year
http://www.economist.com/node/21542191
Preporuke:
19
0
5 petak, 30 mart 2012 12:50
izgubljene godine
Years lost to the financial crisis -Rolling back the years
America has lost almost a decade of progress to the financial crisis
Feb 23rd 2012, The Economist online
http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2012/02/daily-chart-15
Preporuke:
22
0
6 petak, 30 mart 2012 14:03
london
U Srbiji izgleda sve mora da bude na jadnom nivou, pa tako i taj provincijalni balkanski (neo)liberalizam, zadnja pošta clds...
Preporuke:
29
0
7 petak, 30 mart 2012 14:23
citalac
Svi moraju znati neke stvari, pa i ovi profesori koji polemisu preko medija. Nije tu vise stvar da li je neka opsteprihvacena ekonomska teorija dobra ili losa, i ne mogu se takve teorije vrednosno ocenjivati univerzalno za ceo svet. Postoje ekonomske teorije koje su univerzalne za sva vremena i za sve slucaje. S druge strane postoje ekonomske teorije koje se namecu kao univerzalne, primenljive za ceo svet i za sva vremena; i bez obzira sto one to nisu one se tako predstavljaju strucnoj javnosti. Ne moze se u 21.veku ekonomska teorija oslanjati na vrednosni sud ekonomskih postulata od pre nekoliko vekova. Sve se promenilo od tad, od tehike i tehnologije do broja stanovnika na planeti, ocekivanja, moralnih vrednosti, drustvenih normi, politickih i vojnih odnosa snaga u svetu...Sve se promenilo samo je ekonomska nauka zadrzala teorijske postulate od pre nekoliko vekova. Cak i takvi ekonomski sudovi,postulati, pojedinacne teorije od pre nekoliko vekova su imale samo jedan cilj.
Preporuke:
13
1
8 petak, 30 mart 2012 14:35
citalac
Cilj svake ekonomske teorije koja se oslanja u ogromnoj meri na vrednosnim sudovima jeste promovisanje nekog nacina privredjivanja koje ce dati dobre rezultate za pojedine grupe, narode, drzave ili saveze. Kao sto je teorija Adama Smita i Davida Rikarda imala jedan jedini interes a to je rast Britanske imperije i njihovih saveznika, tako i sve druge teorije imaju svoje javne ili skrivene interese. Takva teorija je nametana ostalim narodima svete ne zato da svima na svetu bude dobro nego da Britanskoj imperiji bude dobro. Kina je sasvim normalno funkcionisala kao drzava i privreda sve dok joj nisu nametnute klasicne ekonomske teorije sa Zapada. Tako da nije puno proslo od trenutka kada je Kina prihvatila osnovne postulate zapadnjackih ekonomskih teorija do njenog politickog, privrednog i drustvenog kraha. Sve do pocetka 19.veka Kina je bila najveci svetski proizvodjac,a BDP per capita nije oskakao puno od zapadnoevropskog, a onda je prihvatila "prijateljske" savete sa strane.
Preporuke:
12
0
9 petak, 30 mart 2012 14:51
citalac
Ne postoji najbolji moguci sistem za sva vremena. Kao sto su pisci i naucnici iz doba robovlasnistva govorili da je robovlasnistvo jedini moguci i najbolji drustveno-privredni sistem, da je najefikasniji i da ce zauvek ostati i opstati. Niko od njih nije sporio cinjenicu da je sistem nepravedan nego su govorili da drugaciji sistemi nisu moguci, i da nema alternative. Isto tako je bilo sa feudalizmom, a i danas sa kapitalizmom. Nije Vasingtonski konsenzus postulat koji je svetu nametnut za dobro celoga sveta, nego nametnut za dobro jednog dela sveta na stetu drugog dela sveta. Neoliberalizma je ispunio svoj zadatak bar sto se tice zapadnjackog ekonomskog modela. Isto tako je kejnzijanizam ispunio svoj zadatak. Klasicizam je ispunio svoj zadatak.Merkantilizam je ispunio svoj zadatak. Svi su oni ispunili zadatak pa su tek onda promenjeni. Znaci, uvek i u svim vremenima je postojala prica o kraju istorije(razne Fukujame), i o najboljem sistemu bez alternative.
Preporuke:
25
0
10 petak, 30 mart 2012 15:57
fristajlo
Mislim da bi to bilo dobro, a i korektno (pogotovo što se radi o državnoj, a ne privatnoj izdavačkoj kući) da se kod istog izdavača pored njegove i knjiga njegovih istomišljenika (neo)liberala objave i knjige autora koji zastupaju drugačije stavove.
A ja, opet, mislim da od toga nema ništa. Nije on tamo zato da pomogne "cvetanje 1000 cvetova", već da sve koji nisu iz njihove "bašte" suzbija kao korov. Mislim da je to do sada svakome jasno.
Preporuke:
18
0
11 petak, 30 mart 2012 17:22
Fhj
J m k.
Preporuke:
0
2
12 petak, 30 mart 2012 18:09
Srđa
Za one sa jeftinijim ulaznicama, u koje spadam i ja, nije ništa prezentovano do ličnog prepucavanja i delegitimisanja ideologije kao takve.

Ako me lični sukobi i ne zanimaju mnogo, interesuje me zašto je autor protiv ideologija?
Preporuke:
1
9
13 petak, 30 mart 2012 18:44
Jasna*
Nego sta je nego ideologija,i to ona najgore vrste,koja zagovara i stiti interese krupnog kapitala,ideologija koja obezbedjuje da bogati postanu jos bogatiji ,a siromasni jos siromasniji!
Preporuke:
13
0
14 petak, 30 mart 2012 19:08
Kurir Boško
Poštovani g.Dušanićuta fela uvek ide na čoveka, a ne na ideju.Malo statistike, malo etiketiranja i velika alergija na bilo kakvu raspravu.I svako pokriva ``svoj teren``, ovi vaši pišu ekonomske pamflete o svetskim pitanjima i glatko semantiku podvaljuju za znanje,a sa druge strane, vidite samo kako se ono ....od ovoštalog boljševika Kapičića, lako uklopilo u LDP proklamacije. On im je ikona !Ovim vašim ``ekonomistima``se svo znanje svodi na:tržište će regulisati svePriznaćete da im je takva jednostavnost ekonomske teorije, mnogo profitabilnija i lakša za upotrebu, od Vaših dokazivanja ovog ili onog ekonomskog postulata.Mogu tako ekonomično teoretisati na više svezaka nego što je izašlo stripa ``Zagor - duh koji hoda``Evo i ja da dam doprinos teorijama neoliberalizma, (shvatih da je to profitabilno):``tržište (prema mojem uviđaju), pati od zapušenih čakri, te je neizostavno potrebno da se tanričke tačke tržišta, multidimenzionalno stimulišu``
Preporuke:
9
0
15 petak, 30 mart 2012 19:21
Srđa
@Jasna*

Koja ideologija? Liberalizam? Libertarijanizam?

Ja sam tržišni fundamentalista, i izvol'te pitajte šta nije jasno.
Preporuke:
1
11
16 petak, 30 mart 2012 20:10
deluxe
Sasvim je dovoljan zaključak Seulskog samita G-20 od jeseni 2010.,kao i zvaničan izveštaj MMF-a od aprila 2011.o tome,da je Seulski konsenzus zamenio Vašingtonski konsenzus, pošto više ne odgovara realnim ekonomskim potrebama u svetu.
Preporuke:
7
0
17 petak, 30 mart 2012 20:34
Jasna*@Srdja
Neoliberalna ekonomska politicka ideologija.Na tu ideologiju sam mislila,ciji su eksponenti neoliberalni nazovi "eksperti" sa kojima prof.Dusanic polemise.Ne znam sta bih vas pitala kad je meni sve jasno u vezi gore pomenute ideologije.Znam da ste trzisni fundamentalista ,to sam zakljucila na osnovu Vaseg komentara,zato sam Vam i dala minus.Mozda bih vas pitala samo kako se postaje trzisni fundamentalista sa jeftinom ulaznicom?
Preporuke:
10
0
18 petak, 30 mart 2012 21:56
Srđa
@Jasna*
Tržišni fundamentalista daje samo jeftine ulaznice, dok svi drugi, uključujući i neo"liberale" (a to su sisice i apologete), prodaju skuplje ulaznice. Pa ako nema para, nema ni muzike. Tržišni fundamentalista, poput mene, obezbeđuje muziku, ma koliko malo para bilo, tj. nikome ne deli minuse, već isključivo pluseve, te sam drage volje i Jasni jedan dao.
Preporuke:
1
3
19 petak, 30 mart 2012 22:35
@citalac
citalac je napisao
Postoje ekonomske teorije koje su univerzalne za sva vremena i za sve slucaje.

Možete navesti primere takvih teorija?

S druge strane postoje ekonomske teorije koje se namecu kao univerzalne, primenljive za ceo svet i za sva vremena; i bez obzira sto one to nisu one se tako predstavljaju strucnoj javnosti.

U koju grupu bi smestili Rikardov princip komparativne prednosti, a gde Marksove teze?
Preporuke:
0
3
20 subota, 31 mart 2012 13:27
Lika
Ono što napisaše jedan i drugi profesor nije ni približno onome što je Marks napisao u 30. glavi petog odeljka Kapitala /III tom/. "Poslednji uzrok svih stvarnih kriza ostaje uvek siromaštvo masa i ograničenje njihove potrošnje, nasuprot težnji kapitalističke proizvodnje da proizvodne snage razvije tako kao da njenu granicu predstavlja samo apsolutna potrošačka sposobnost društva". Treba li još nešto?
Preporuke:
3
0
21 subota, 31 mart 2012 14:55
@@Čitalac
Po Rikardovoj teoriji komparativnih prednosti zemlje Azije kojima je pirinač osnovna hrana trebalo bi da dignu ruke od gajenja te kulture i da se specijaliziraju za sklapanje kompjutera - recimo. S druge strane, gajenjem pirinča bi trebalo da se bavi neka zemlja koja ima komparativne prednosti (uslovi klime, zemljišta, itd) nad azijskim zemljama.
Zemlja X koja bi samo sklapala kompjutere postigla bi maksimalnu produktivnost u tome, a zemlja Y koja samo gaji pirinač imala bi maksimalne prinose.
Zaista,vrlo lepo, vrlo univerzalno i vrlo bez veze sa realnim svetom - kao i većina ekonomskih teorija.
Problem sa ekonomskom naukom (koja zapravo nije nauka) je u tome što se te bezvezne teorije dalje razrađuju pa tako postoji - ukoliko smo već kod Rikarda - i teorija apsolutnih prednosti, i Hekšer-Olinov model i još nekoliko drugih.
Kakve to veze ima sa realnim svetom - kolonijalizmom,lobiranjem, mitom, bombardovanjem "komparativno" nadmoćnih...
Preporuke:
9
0
22 subota, 31 mart 2012 15:08
@@Čitalac
P.S.
Pošto se ekonomske teorije zasnivaju na apstraktnim pretpostavkama, to Rikardova teorija ne objašnjava šta će se desiti u slučaju neprijateljstava između zemlje X i zemlje Y i prekida trgovinskih veza između njih. Šta će jesti građani zemlje X? Ekonomske teorije se ne bave takvim "trivijalnostima" mada prosečan građanin očekuje da upravo ekonomska nauka pruži konkretna rešenja za poboljšanje materijalnog položaja i životnog standarda ljudi a ne da ih bombarduje visokoparnim frazama.
Preporuke:
7
0
23 subota, 31 mart 2012 15:18
@Srđa
Pošto se nudite da objasnite nejasnoće oko tržišta bio bih vam zahvalan da navedete na osnovu kog tržišnog zakona se deli profit između preduzetnika i radnika? Evo jedan konkretan primer. Neki naš preduzetnik je na osnovu ličnih veza uspeo da isposluje izgradnju stambenog bloka u Rusiji. Zaposlio je 100 ljudi od kojih 50 vrhunskih inženjera, arhitekata i građevinaca. Na osnovu kog tržišnog zakona se određuje koliko vrede veze tog preduzetnika (jer je on uložio samo veze u dobijanje posla i kredita) i znanje inženjera?
Konkretno - kako tržište određuje koliko vrede veze a koliko visokostručan rad?
Preporuke:
3
0
24 subota, 31 mart 2012 15:35
Ružičasti panter@Srđa
Ni mene lični sukobi ne zanimaju mnogo ali me zanima kad se jedna ideologija predstavlja kao nauka što je slučaj sa (neo)liberalizmom. Opšte uzev, ne volim lažne etikete.
Preporuke:
4
0
25 subota, 31 mart 2012 20:18
MR
G. Mijatović se oslanja na oca neoliberalizma američkog ekonomistu Feldmana. Danas u Americi niko se ne usuđuje da govori o njemu kao važnom ekonomisti. Istina je da neoliberalizam potstiče kolonijalizam čak i u zemljama u razvoju kao što je Kina. Juče je objavljen slučaj elektronske firme Epl. Njihovi radnici u Kini su prinuđeni da rade minimum od 60 sati nedeljno bez plaćenog prekovremenog rada. Tako moraju da rade 11 dana uzastopce pre nego što dobiju jedan slobodan dan. To mnogo liči na liberalnu ekonomiju 19og veka. Kad je tako u Kini, možete zamisliti kako je tek u ostalim zemljama Trećeg sveta.
Preporuke:
3
0
26 subota, 31 mart 2012 20:23
Ivan K.
"Po Rikardovoj teoriji komparativnih prednosti zemlje Azije kojima je pirinač osnovna hrana trebalo bi da dignu ruke od gajenja te kulture i da se specijaliziraju za sklapanje kompjutera - recimo. S druge strane, gajenjem pirinča bi trebalo da se bavi neka zemlja koja ima komparativne prednosti (uslovi klime, zemljišta, itd) nad azijskim zemljama."
...........

Je l ima neko komparativne prednosti nad azijskim zemljama u proizvodnji pirinča?! I nije važno. O specijalizaciji zemalja se govori u kontekstu međunarodne trgovine, ne i za svaku trgovinu uopšte, da ne govorimo o uzgajanju hrane na svojem plotu za svoju porodicu. Tako Rusija izvozi naftu, ali ne i prehranbene proizvode, jer njih sama i proizvodi i troši, jer tako joj se isplati.

Pomenuli ste ekonomske teorije koje su univerzalne. Ja sam pitao koje su one? Ako je ekonomska nauka lažna nauka, je li i Marks kad piše o ekonomiji lažno naučan?

Ja mislim da ekonomija nije nauka (striktno), ali ekonomski nihilista nisam.
Preporuke:
0
0
27 subota, 31 mart 2012 20:53
Ivan K.
P.S. Vidim da su mi slupali minuseve na komentar koji se sastoji od mojih radoznalih pitanja. Koje god vrednosne sisteme imali Adam Smit, Karl Marks i Polanji, vaš je svakako, svakako različit.
Preporuke:
0
3
28 subota, 31 mart 2012 22:12
Srđa
Nema šta da se deli profit, već se ugovorne obaveze isplaćuju.
U zemlji gde nema (kodifikovanog) građanskog zakonika, gde se stečajevi politički zaustavljaju i pokreću (konverzija duga u vlasništvo), gde nema osuda za prevare, gde se čak i informacija o prevari prikriva, a ogromna, prevelika javna sredstva troše, i to diskreciono, jedini tržišni zakon je onaj između "preduzetnika" i vrhuške, i ako postoje ikakvi izbori, između glasača i vrhuške. Drugim rečima, vrhuška je suveren, a svi ostali vlasništvo.
Preporuke:
5
1
29 subota, 31 mart 2012 22:45
Lika
kada pominjete ekonmsu teoriju onda bar nemojte Marxa svrstavati u tzv. ekonomiste jer on to nikada i nije bio.Ako je uopšte iz tog domena on je kritičar klasične političke ekonomije a njegova kritika je toliko suptilna da je pre filosofija nego ekonomija. Ekonomija svakako jeste nauka u modernom smislu te reči. Naravno, može se diskutovati šta je nauka a šta nije nauka. Za mene je nauka, na primer, pre svega, obična ideologija jer je i dalje opterećena građanskim pogledom na svet koji je daleko od humanističkog principa koji joj tek onda može dati univerzalan karakter na koji, inače, pretenduje. K tome pledira i Marxov pogled na svet, dok je njegov "doprinos" u smislu o kome se diskutuje samo specifičan aspekt rakvog pristupa.
Preporuke:
1
0
30 subota, 31 mart 2012 23:33
@ Srđa
Na osnovu kojih kriterijuma će se odrediti iznos zarada radnika u tom ugovoru?
Preporuke:
0
0
31 subota, 31 mart 2012 23:35
@Ivan K.
Pre svega, Rikardova teorija je jedna zdravorazumska konstatacija. Svakome je jasno da ako se neki pojedinac, grupa ili čitava zajednica posvete samo jednoj delatnosti u kojoj su bolji od drugih, da će imati vrhunske rezultate i da će razmenom dobara proizvedenih u toj delatnosti imati maksimalne koristi. Nije potrebno biti Rikardo pa to videti. Dakle, posmatrano „u kontekstu međunarodne trgovine“ to je tačno. Ali upravo u tome i jeste problem. Pošto međunarodna trgovina (ili trgovina uopšte) nije jedini aspekt egzistencije jedne zajednice, i pošto međusobno trgovanje nije jedina svrha postojanja naroda i država, onda nije jasno čemu služi ta nazovi teorija.
Preporuke:
2
0
32 subota, 31 mart 2012 23:38
@ Ivan K.
Drugo, ne postoje univerzalne ekonomske teorije niti postoje univerzalni ekonomski zakoni. Način proizvodnje, raspodele i potrošnje (što je suština ekonomije) su se menjali u raznim sredinama i raznim epohama i zavise od ukupnih društvenih odnosa. Postoji pokušaj da se racionalno i ekonomsko izjednače pa bi ekonomija bila nauka o racionalnom ponašanju u oblasti proizvodnje, raspodele i potrošnje. Ali onda se tu javlja problem definisanja „racionalnog“. Naime, racionalno se može definisati samo s obzirom na cilj. Ono što je racionalno za jedan cilj nije racionalno za neki drugi cilj. Ako je cilj jednog društva da svi građani imaju besplatno školstvo, zdravstvo i stanovanje – onda je racionalno da u raspodeli uvede uravnilovku jer će tako ostvariti cilj. Ako je pak cilj jednog društva da ima 5 odsto milijardera i 95 odsto sirotinje, onda je racionalno da u raspodeli dozvoli da onih 5 odsto po svom ćefu određuju nadnice za onih 95 odsto.
Preporuke:
2
0
33 subota, 31 mart 2012 23:44
@ Ivan K.
Takva raspodela, tj. eksploatacija će se onda proglasiti za „ekonomsku zakonitost“ mada je u pitanju odnos snaga u datom društvu, dakle jedan prevashodno politički fenomen.
Uzgred, da bi dali oreol naučnosti svojim tvrdnjama, neoliberali su uspeli da nametnu naziv „Nobelova nagrada za ekonomiju“ za nagradu koju švedska banka dodeljuje u spomen Nobela. Dakle, Nobelova nagrada za ekonomiju ne postoji jer je Nobel zaveštao tu nagradu za naučne discipline, mir i literaturu a tu nije ubrojao ekonomiju.
Konačno o Marksu. U njegovoj optici ekonomija se ne može odvojiti od istorije, sociologije, antropologije. Pokušao je da kroz istorijski materijalizam obuhvati sve te discipline u jednu nauku o društvu pa ga je teško svrstati samo u jednu od tih oblasti.
P.S.Moj vrednosni sistem je socijalna pravda. Sebe definišem kao hrišćanskog socijalistu i smatram da je hrišćanstvo kao vrednosni sistem iznad marksizma.
Preporuke:
2
0
34 nedelja, 01 april 2012 10:06
S
@Ivan K.
Hrišćanstvo je samo objavljeni ili proklamovani sistem vrednosti koji je u sekularnom dobu potpuno devalvirao. Danas je izgubio na privlačnosti jer je još više razmakao deklarativno od stvarnog. U građanskom društvu one institucije koje istupaju u ime hrišćanstva napravile su kompromis sa predstavnicima laičke vlasti, odnosno predstavnicima kapitala i njegovih interesa i tu su potpuno izgubili legitimitet. Crkva je danas reakcionarna ustanova koja brani interese povlašćenih slojeva. Hrišćanstvo kao sistem dogmi kojih se praktično niko više ni ne drži predstavlja više karikaturu nego stvarnu moralnu snagu. Otuda je i komično upoređivati hrišćanstvo sa marksizmom pogotovo što nije jasno šta bi to marksizam danas trebalo da predstavlja.
Preporuke:
2
0
35 nedelja, 01 april 2012 11:28
@S@Ivan K
Kad se kaže vrednosni sistem misli se na ideje – sloboda, jednakost, milosrđe.... Sociolog Šalom Švarc recimo smatra da postoji 10 univerzalnih ideja koje su osnova vrednosnih sistema pa tu čak ubraja i hedonizam. Razne religije, politički sistemi, umetnički pravci u svojoj osnovi uvek imaju neku ideju na koju se pozivaju manje ili više eksplicitno. Komunizam se poziva na ideju jednakosti, liberalizam na ideju slobode a hrišćanstvo na ideju milosrđa. Te ideje mogu biti materijalizovane kroz sistem normi ali ne moraju. Komunizam kao politički sistem je kroz sistem normi materijalizovao ideju jednakosti pozivajući se na marksizam.
Religije, politički sistemi, umetnički pravci koji se pozivaju na određenu ideju mogu se pretvoriti u karikaturu te ideja – to je čak najčešće slučaj. Ali same ideje ne mogu „devalvirati“. One su jednostavno nedodirljive i večne. Ideje milosrđa i pravde koje su u osnovi hrišćanstva će postojati čak i kad na zemlji ne bude postojao nijedan hrišćanin.
Preporuke:
3
0
36 nedelja, 01 april 2012 11:31
@S@ Ivan K.
P.S.Mislim da smo na sasvim različitim talasnim dužinama. Dalja diskusija je besmislena a i nije tema Dušanićevog teksta.
Preporuke:
0
1
37 nedelja, 01 april 2012 12:09
Srđa
Na osnovu stanja na tržištu rada, zapošljavanja.
Preporuke:
0
0
38 nedelja, 01 april 2012 13:01
Ivan K.
Pokušaću da se orijentišem ka suštini: Suočeni smo sa katastrofom. Razumemo i dosta od njenih uzroka. Ogorčenost nam ne nedostaje. Prošlog puta kada smo kritičko razumevanje i ogorčenost pretvorili u politički rezultat, svrgnuli smo (nelegalno) predsednika i ostatak vladajuće strukture zbog ekonomske mafije koju su oni dozvolili.

Ispalo je da je ono čemu smo se onda radovali upravo ono što je ekonomska mafija htela.

Otud, meni na kraj pameti nije da se odreknem 1. elementarnih pravila ponašanja i 2. preciznog razmišljanja, o širem kontekstu. Šta će određeni protivnik neoliberalizma da radi kada neoliberalizam bude odbačen? Neoliberalizam je laža uz pomoć koje smo dovedeni dovde - jedna od više njih. Nadam se da ćemo učestvovati u širim i temeljnijim diskusijama, ne samo u njenom demistifikovanju.
Preporuke:
2
0
39 nedelja, 01 april 2012 13:35
@Srđa
Na osnovu stanja na finansijskim tržištima, SAD i Evropska unija (uključujući Nemačku) su bankrot.
Preporuke:
0
0
40 nedelja, 01 april 2012 13:48
@Srđa
Pošto ste očigledno znalac za pitanja ekonomije možda biste mogli da mi odgovorite na dva pitanja koja su me uvek intrigirala:

Prvo, zašto su ekonomske zakonitosti jedine zakonitosti koje čovek mora slepo da poštuje i ne sme da ih menja, mada uveliko menja zakone genetike. Dakle, zašto su ekonomski zakoni iznad svih ostalih zakona, jedini koje čovek ne sme da menja.

Drugo, zašto se ti ekonomski zakoni moraju slepo poštovati samo kad su u pitanju radnici a mogu se kršiti kada su u pitanju vlasnici (banaka, kompanija,fondova...).
Preporuke:
1
0
41 nedelja, 01 april 2012 14:08
@@Srđa
Nisam ja "ekonomski znalac", već tržišni fundamentalista.

Da su bankrot, jesu, ali će obezvređivanjem valuta teret prebaciti na siromašnije sekcije stanovništva, jer bogatije, u zavisnosti od uređenja države imaju veći ili manji uticaj u zemljama većeg ili manjeg polja intervencionizma.

Ne moraju se poštovati ekonomski zakon. Ne mora se poštovati ni zakon teže. Dok letiš sve je u redu, problem nastaje sa udarcem u tlo.
Preporuke:
0
0
42 nedelja, 01 april 2012 15:18
@Ivan K.
U potpunosti se slažem sa Vašim konstatacijama. A što se tiče pitanja, ako sam dobro shvatio Vas interesuje šta je alternativa neoliberalizmu.Po meni sistem u kome država ima mogućnost intervencije u privredi. Nisam siguran da su svi protivnici neoliberalizma tog mišljenja. Profesor Cvjetićanin, recimo, koji kritikuje sadašnju vlast i situaciju u zemlji, je ogorčen protivnik svake državne intrvencije a kakav je stav profesora Dušanića o tome ne znam.
Pozdravljam Vas.
Preporuke:
1
0
43 nedelja, 01 april 2012 15:25
S
Diskusija o marksizmu je moguća ako druga strana uopšte shvata šta je marks poručio. Ali, to, izgleda, u Srbiji nije slučaj pa, tako, ni eventualna diskusija o njemu praktično nije moguća. Ljudi pa i tzv. profesori jedva razumeju i shvataju njegov Kapital. To je relativno lako primetiti baš po kadrovima koje su u proteklom periodu iznedrili. Marks je u Srbiji u širokom luku zaobiđen kako od onih koji su bili pozvani da na akademski način o tome progovore tako još i više u široj javnosti. Marks je do krajnosti zaboravljen i skrajnut sve kako bi sanjali "nestvarnu stvarnost" koja nas je upravo zbog toga i zadesila. A saveti tipa da se kobajagi nepremostivo razilazimo pojedinim komentatorima ovde služe samo da bi zaobišči neprijatnu temu o kojoj iovako nisu u stanju makar malo i promucati. trebalo bi biti iskreniji i pošteniji pa tako šta priznati a ne ostavljati druge u maglovitim očekivanjima da neko o tome nekom drugom prilikon uopšte nešto može saopštiti.
Preporuke:
2
0
44 nedelja, 01 april 2012 15:49
@Srđa
Drugim rečima, kad neoliberali kažu "tržišne zakonitosti" oni u stvari misle na zakone džungle. Dobro, može i tako ali razmislite ipak - jer znate kako je, batina ipak ima dva kraja.
Preporuke:
2
0

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner